موسسه فهیم

سخنرانی

خلاصه اولین جلسه از سلسله جلسات علمی ماه مبارک رمضان

✔مطالبه گری شهروندان از حقوق اساسی بنیادین شهروندی است که مردم بتوانند بدون ترس وهراس  مطالبات وحقوق را مطرح نمایند.

✔  بر اساس نظریه معمار انقلاب اسلامی تشکیل نظام سیاسی با عنوان جمهوری اسلامی متکی به آرای مردم بود که این نظام به لحاظ محتوا از سیره سیاسی پیامبر و امام علی (ع) پیروی می‌کند؛ ولی به لحاظ شکل و ساختار متکی به آرای اکثریت مردم است.

✔ در دوران کنونی گرچه امکان گسترده دردسترس بودن حاکم برای تک تک مردم امکان پذیر نیست . اما فروکاستن دسترسی به دعوت گزینشی افراد و سخن گفتن های بر اساس متن تایید شده هرگز با توصیه علوی همخوانی ندارد . حاکم باید نقد های عمومی مردم را از طریق جلسات گفتگو و مواجه بدون سانسور با خبرنگاران قوی و منتقد پاسخ گوید.

استاد قاضی زاده:حاکم باید نقد های عمومی مردم را از طریق جلسات گفتگو و مواجه بدون سانسور با خبرنگاران قوی و منتقد پاسخ گوید

استاد قاضی زاده:حاکم باید نقد های عمومی مردم را از طریق جلسات گفتگو و مواجه بدون سانسور با خبرنگاران قوی و منتقد پاسخ گوید.

سیصد و نود هشتمین جلسه از سلسله جلسات علمی مؤسسه فرهنگی –  پژوهشی فهیم به مناسبت ماه مبارک رمضان با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و جمعی از فضلای حوزه علمیه قم در تاریخ ۵/۱/۱۴۰۳ در محل مؤسسه واقع در شهر قم با سخنرانی استاد کاظم قاضی‌زاده از اساتید درس خارج فقه سیاسی حوزه  علمیه با عنوان«آموزه‌های نامه امام علی (ع) به مالک‌اشتر» آغاز شد

آموزه های نهج البلاغه نقطه عزیمت انقلاب اسلامی

استاد فقه سیاسی حوزه علمیه قم در صحبت‌های آغازین و مقدماتی خود مطالب را  با عنوان نقطه عزیمت انقلاب اسلامی بیان نموده اظهار داشت: نظریه معمار انقلاب اسلامی تشکیل نظام سیاسی با عنوان جمهوری اسلامی متکی به آرای مردم بود که این نظام به لحاظ محتوا از سیره سیاسی پیامبر و امام علی (ع) پیروی می‌کند؛ ولی به لحاظ شکل و ساختار متکی به آرای اکثریت مردم است چنانچه امام خمینی در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر اینکه چه نوع جمهوری را در نظر دارید پاسخ دادند: حکومت جمهوری اسلامی” مورد نظر ما از رویه پیامبر اکرم (ص) و امام علی (ع) الهام خواهد گرفت

استاد قاضی زاده افزود ما با قول به بازگشت به حکومت علوی و پیاده کردن دستورات امام علی مردم را به انقلاب فرا خواندیم اما در ادامه شعار های زیبایمان را فراموش کردیم .

 حق آزادی سیاسی

استاد قاضی‌زاده ضمن توضیح فضای سیاسی و اجتماعی آغاز انقلاب  اسلامی و محتوای سخنرانی خطبا و واعظان مذهبی بیان داشت: یکی از واژه‌های پر تکرار در سخنرانی خطیبان دوره انقلاب اسلامی  اصطلاح «آزادی» بود که شاه‌بیت و مطلع سخنان همه خطیبان پر شور و انقلابی جمله امام علی (ع): «لا تَکُن عَبدَ غَیرِکَ وَقَد جَعَلَکَ اللّه ُ حُرّا.» بود . امام علی می‌فرماید:بنده دیگرى مباش که خداوند، تو را آزاد آفرید . ولی بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی و تثبیت نظام مساله آزادی اچتماعی و سیاسی به حاشیه رانده شد و الان اگر واژه آزادی را درسایت مسولان بالای نظام  جستجو کنید کمک مالی برای آزادی زندانیان قتل غیرعمد و یا اشاره به جنبش‌های آزادی‌بخش فلسطین و… است و  از آزادی سیاسی که یکی از مظاهر حقوق شهروندی است در بیانات آنان بصورت محدود و آن هم در بیان محدودیت های آزادی اسلامی و نقد آزادی غربی استفاده شده است .

 حق مطالبه‌گری شهروندان بدون ترس و هراس

یکی از دیگر حقوق شهروندان این است که بتوانند بدون لکنت‌زبان حقوق ازدست‌رفته‌ای خود را از قدرتمندان مطالبه و اخذ نمایند چنانچه امام علی فرموده است : از پیامبر خدا ص در موارد متعدد شنیده است که «لَنْ تُقَدَّسَ أُمَّهٌ لاَ یُؤْخَذُ لِلضَّعِیفِ فِیهَا حَقُّهُ مِنَ الْقَوِیِّ غَیْرَ مُتَتَعْتِع» پاک و آراسته نیست امتى که درآن امت، زیردست نتواند بدون لکنت زبان حق خود را از قوى دست بستاند. مطالبه گری شهروندان از حقوق اساسی بنیادین شهروندی است که مردم بتوانند بدون ترس وهراس  مطالبات وحقوق را مطرح نمایند.

 حق دسترسی شهروندان به دولت مردان

استاد قاضی زاده به یکی دیگر آموزه های حکومتی امام علی اشاره کرد و گفت ْو اجعل لِذَوِی الْحَاجَاتِ مِنْکَ قِسْماً تُفَرِّغُ لَهُمْ فِیهِ شَخْصَکَ، وَتَجْلِسُ لَهُمْ مَجْلِساً عَامّاً فَتَتَوَاضَعُ فِیهِ لِلَّهِ الَّذِی خَلَقَکَ، وَتُقْعِدُ عَنْهُمْ جُنْدَکَ وَأَعْوَانَکَ مِنْ أَحْرَاسِکَ وَشُرَطِکَ حَتَّى یُکَلِّمَکَ مُتَکَلِّمُهُمْ غَیْرَ مُتَتَعْتِع» در اینجا امام علی به دسترس بودن مسیولان اشاره می کنذ و آنان را از دوری از مردم و داشتن حجاب باز می دارد . البته در دوران کنونی گرچه امکان گسترده دردسترس بودن حاکم برای تک تک مردم امکان پذیر نیست . اما فروکاستن دسترسی به دعوت گزینشی افراد و سخن گفتن های بر اساس متن تایید شده هرگز با توصیه علوی همخوانی ندارد . حاکم باید نقد های عمومی مردم را از طریق جلسات گفتگو و مواجه بدون سانسور با خبرنگاران قوی و منتقد پاسخ گوید.

توصیه به نفی رانت خواری و زمین خواری وابستگان حکومت

استاد قاضی زاده به تصریح امام علی به جلوگیری از ویژه خواری نزدیکان حاکم اشاره کرد و به عبارت زیر اشاره نمود :

ثُمَّ إِنَّ لِلْوَالِی خَاصَّهً وَ بِطَانَهً فِیهِمُ اسْتِئْثَارٌ وَ تَطَاوُلٌ وَ قِلَّهُ إِنْصَافٍ فِی مُعَامَلَهٍ فَاحْسِمْ مَادَّهَ أُولَئِکَ بِقَطْعِ أَسْبَابِ تِلْکَ الْأَحْوَالِ وَ لَا تُقْطِعَنَ‏  لِأَحَدٍ مِنْ حَاشِیَتِکَ وَ حَامَّتِکَ‏  قَطِیعَهً

همانا زمامداران را خواص و نزدیکانى است که خود خواه و چپاولگرند، و در معاملات انصاف ندارند، ریشه ستمکاریشان را با بریدن اسباب آن بخشکان، و به هیچ کدام از اطرافیان و خویشاوندانت زمین را واگذار مکن..پس از این براى حاکم مخصوصان و همراز ها یی است .در آنها خصلت برگزیدن مال است بخود و دست درازى است و کمى عدالت است در معامله .پس قطع کن ریشه اینها را بقطع کردن سبب آن و واگذار مکن براى هیچ یک از اطرافیانت و خویشانت زمینى را .

این توصیه امام علی است و آن هم روش برخی در زمین خواری با کلاه شرعی ؟

استاد قاضی‌زاده در پایان صحبت‌های خویش در مورد شخصیت مالک‌اشتر از دیدگاه امام علی (ع) به عبارات حماسی امیر مومنان در هنگام اعزام مالک به مصر و هنگام رسیدن خبر شهادتش اشاره کرد و گفت برخی به حضرتش اعتراض کردند که چرا زیاد بی تابی می کنید که امام علی فرمود : آیا زنان می توانند مانند مالک را دوباره بیاورند و آیا کسی چون مالک هست ؟