موسسه فهیم

یادداشت

تفاوت معنادار رأی خبرگان رهبری و موکلان آنان


تفاوت معنادار رأی خبرگان رهبری و موکلان آنان
بر طبق گفته یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری (اسدالله ایمانی) در انتخابات اخیر 58 نفر از اعضای خبرگان از حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی تقاضا کردند که در انتخابات حضور یابد. این تعداد حدود 65% مجلس خبرگان رهبری را شامل می شود. به عبارت دیگر 65%  خبرگان موافق گزینه اقلیت و حداکثر 35% خبرگان همراه اکثریت هستند. این در حالی است که اکثر نمایندگان مجلس شورای اسلامی (171 نفر) رأی هماهنگ با موکلانشان داشتند.

در باره تفاوت رأی "خبرگان" و "ملت" می توان گفت :
1- فقهای شورای نگهبان انتخابات خبرگان را در غالب حوزه ها غیر رقابتی برگزار کردند .با روش های خاص مسبوق به سابقه در دوره های قبلی ،موجب عدم ثبت نام عده زیادی از اساتید و فضلای خوش نام شدند و پس از حذف حدود سه چهارم وطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری ،که نماینده طیف اکثریت نیز در آنها زیاد بود ،به بهانه عدم اجتهاد یا عدم داشتن بینش سیاسی اجتماعی ،عملاً کاندیداهای اصولگرا را در صحنه رقابت با یکدیگر باقی گذاشتند و ملت را از انتخاب مطابق سلیقه واقعی خود محروم کردند. نتیجه آن شد که منتخبین اضطراری،کسی را که نفر شانزدهم مردم تهران بود،  بر صدر نشاندند و کسی را که حداکثر 38% آراء مردم را کسب کرد ، منتخب خود برای ریاست جمهوری اعلام کردند.
2- شاخص "داشتن بینش سیاسی و اجتماعی خبرگان رهبری در انتخاب گزینه اصلح ریاست جمهوری با دو چالش مواجه شد، اول این که فی نفسه منتخب آنان قدرت تصدی مقام ریاست جمهوری را نداشت . با نحوه ظهور ایشان در مناظره ، کمی اطلاعات ، نداشتن فن بیان و نداشتن برنامه اثباتی بسیاری از صاحب نظران اصول گرا نیز ورود ایشان را نا مناسب ارزیابی می کردند ،ولی اکثریت خبرگان راه دیگری رفتند. دوم آن که بر اساس پیش بینی کارشناسان امکان رأی آوردن آقای رئیسی خیلی پایین بود و چطور خبرگان ملت با چنین اظهار نظر و امضای نامه، اختلاف نظر خود را با موکلان به نمایش گذاشتند.
3- خبرگان وظیفه ای در معرفی کاندیدای ریاست جمهوری نداشتند، اما این انتخاب بطور طبیعی نگرانی ملت را درباره وظیفه اصلی آنان بدنبال دارد . اگر در دوران این مجلس خبرگان وظیفه تعیین رهبر جدید پدید آید، آیا منتخب آنان ،بمانند انتخابشان در ریاست جمهوری، به لحاظ کارآمدی، ضعیف و به لحاظ اقبال و توجه مردم، نماینده اقلیت نخواهد بود.؟خصوصا مردم تهران که در این انتخابات بیش از 70% انتخابی متفاوت با نظر خبرگان داشتند، نسبت به انتخاب احتمالی آقایان در تعیین رهبر چه موضعی می گیرند ؟و آینده کشور با این خبرگان و این سطح بینش و تحلیل به کجا خواهد کشید؟

به فقهای شورای نگهبان توصیه می شود بدنبال نمایندگان واقعی مردم باشند، برای آن بستر سازی کنند ،  در انتخابات زمینه رقابت را فراهم کنند و با حذف های آنچنانی ملت را به اضطرار در رای دادن به افرادی که قدرت تحلیل و بینش مناسبی ندارند ، وادار نکنند.
صحت و دوام عمر رهبری انقلاب را از خداوند متعال می طلبیم، تا برای خبرگان فعلی وظیفه انتخاب رهبر جدید بوجود نیاید. باشد تا مجلس خبرگان بعدی قوی تر و موافقتر با  نظر  واقعی ملت باشد.
 كاظم قاضي زاده